پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thu 2 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گزارش ویژه یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۲:۱۰

ذی نفعان و ضررکنندگان دریایی در بحران قطر

باشگاه خبری فراساحل: بحران قطر برای مالکان کارگو مثبت و برای خریداران و فروشندگان کارگو نتایج منفی را به همراه خواهد داشت. به گزارش باشگاه خبری فراساحل سایت خبری تحلیلی Fairplay نوشت: اقدام ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و تحریم تجاری قطر را ‌می‌توان از زوایه یک مورد مطالعاتی برای بررسی اینکه چگونه بحران ژئوپلیتیکی پیش بینی نشده بازیگران مختلف در عرصه کشتیرانی جهانی را از طرق گوناگون تحت شعاع خود قرار ‌می‌دهد، نگاه کرد. تصمیمی که پیامد آن برای مالکان شناورها مثبت و برای خریداران و فروشندگان کارگو منفی خواهد بود.این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه برای خریداران و فروشندگان کارگو در فضای متاثر از تحریم تجاری قطر، ناامنی ژئوپلیتیکی ‌می‌تواند به عنوان یک دردسر یا حتی گاهی فاجعه ای قلمداد شود، نوشت: از طرف دیگر، چنین شرایطی برای مالکان شناور ‌می‌تواند خیلی نافع و سودمند باشد.

این گزارش ادامه داد: کارآمدترین نوع حمل و نقل کارگو از ویژگی‌هایی مانند کوتاه ترین فاصله، سایز پستی ایده آل برای خریدار و کمترین اختلال ممکن در مسیر برخوردار است، اما رخدادی مانند ممنوعیت تجاری قطر ناکارآمدی‌هایی را در عرصه حمل و نقل به وجود ‌می‌آورد که منجر به تاخیر در تحویل کالا، طولانی شدن فاصله سفر دریایی و همچنین نیاز به شناورهای بیشتر خواهد شد. لازم به ذکر است، عوامل ذکر شده عرضه موثر ناوگان جهانی شناور را کاهش ‌می‌دهد، اتفاقی که برای مالکان به دلیل کسب درآمد نرخ کرایه حمل مثبت و برای مشتریان و حمل کنندگان کالا منفی خواهد بود. در چهارم ماه جاری، عربستان سعودی، مصر، بحرین، دبی و لیبی تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر گرفتند، بر همین اساس، حمل محموله به داخل و خارج از قطر از سوی کشورهای مذکور نیز به سرعت ممنوع اعلام شد.

تحریم مذکور تمام شناورها با مالکیت قطر و یا تحت پرچم قطر را در بر ‌می‌گیرد، از همه مهم تر، شناورهای قطری امکان سوخت گیری در بندر فجیریه امارات- دومین مرکز بانکرینگ بزرگ جهان پس از سنگاپور- را نخواهند داشت .لازم به ذکر است، مصر هنوز تصمیمی مبنی بر ممنوع کردن تردد شناورهای قطری از بنادر خود یا کانال سوئز اتخاذ نکرده است، اما بدون شک تحریم تردد در کانال سوئز، تاثیر چشمگیری را برروی صنعت کشتیرانی به جای خواهد گذاشت، تاثیری که برای مالکان مثبت و برای چارترهای شناور و حمل کننده‌های کارگو منفی خواهد بود. قطر بزرگترین صادر کننده گاز مایع طبیعی LNG است و 30 درصد از عرضه جهانی را به خود اختصاص ‌می‌دهد. اگر یک یا هر دوی خریداران منطقه ای LNG قطر شامل مصر و دبی، از پذیرش سوخت مذکور خودداری کنند، بازیگران عرصه کشتیرانی LNG نتایج خوبی را به سرعت تجربه خواهند کرد.


از طرف دیگر، قطر حجم قابل توجهی از LNG را به اروپا صادر ‌می‌کند، اگر مصر از عبور کارگوهای LNG قطری از کانال سوئز جلوگیری بعمل آورد، شناورهای متاثر مجبور خواهند بود به سمت آفریقا متمایل شوند، اتفاقی که منجر به افزایش فاصله سفر دریایی، کاهش عرضه موثر شناور و حتی ایجاد فشار بیشتر نرخ کرایه حمل خواهد شد. یکی از تحلیلگران در این باره گفت: اختلال در جابجایی کارگو نتایج مثبتی را برای نرخ کرایه حمل شناور LNG به همراه خواهد داشت، اگر این ناکارآمدی‌ها افزایش یابد یا استمرار داشته باشد، ‌می‌توان انتظاریک تاثیر مثبت چشم گیری بر تن مایل LNG و نرخ کرایه حمل را داشت.

به گفته این تحلیل گر، بانکرینگ بندر فجیریه نه تنها LNG بلکه تما‌می‌بخش‌های کشتیرانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، از سوی دیگر، ممنوعیت سوخت گیری شناورهای قطری در بندر مذکور در رابطه با نرخ کرایه حمل مثبت خواهد بود، چرا که شناورها باید مسافت طولانی تری را برای سوخت گیری طی کنند و این مسئله بالقوه هزینه‌های بالاتر و تاخیر بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
این گزارش در پایان نوشت: تاثیر فوری تحریم تجاری قطر تحولات رو به رشدی را برای بازار تانکر‌های سوئز ماکس و افراماکس به همراه خواهد داشت.



  کد خبر : 3887
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :